Τρίτη 14 Φεβρουαρίου 2017

Ελληνικό εστιατόριο στα κορυφαία του 2017 σύμφωνα με το CNN


Ελληνικό εστιατόριο στα κορυφαία του 2017 σύμφωνα με το CNN

Από την Καραϊβική μέχρι και τη Νέα Ζηλανδία, η δημοσιογραφική ομάδα του CNN αναδεικνύει τα 18 τοπ νέα εστιατόρια που θα πρωταγωνιστήσουν στο γαστρονομικό χάρτη του 2017. Ανάμεσά τους, στην όγδοη θέση, συναντάται και ένα ελληνικό, το οποίο εντοπίζεται στην Αθήνα και καταφέρνει να κερδίσει τις εντυπώσεις.

ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΡΑΠΕΖΙ..ΤΙ ΕΤΡΩΓΑΝ ΠΡΩΙ- ΜΕΣΗΜΕΡI -ΒΡΑΔΥ..ΓΕΥΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΥΝ ΣΗΜΕΡΑ


Τί πιο χαριτωμένη εγώ ζωή δεν ξέρω κι’ άλλη, παρ’ όταν όλος ο λαός τριγύρω αναγαλλιάζη, και στα παλάτια οι σύδειπνοι αράδα καθισμένοι ακούνε τον τραγουδιστή, με τα τραπέζια ομπρός τους, γεμάτα κρέας και ψωμί, κι ο κεραστής σαν παίρνη απ’ το κροντήρι το κρασί και χύνη στα ποτήρια. Στον κόσμο τ’ ομορφότερο λογιάζω αυτό πως είναι. 
Ομήρου Οδύσσεια (Μετάφραση Αργ. Εφταλιώτη)

«Αρχή και ρίζα παντός αγαθού η της γαστρός ηδονή» (Επίκουρος 341-270 π.Χ.)

Μέλανας Ζωμός - Κύρια τροφή των Σπαρτιατών πολεμιστών


Translate this page: EN FR DE ES RU AR
Κύρια τροφή των Σπαρτιατών πολεμιστών ήταν ένας ζωμός από χοιρινό, γνωστός με την ονομασία μέλας ζωμός.

Τι έτρωγαν και τι έπιναν οι αρχαίοι Κρητικοί -Μια συγκλονιστική ανακάλυψη [εικόνες]

«Μενού» πιο κοντινό σε εκείνο της Μινωικής Κρήτης, από ό,τι σε αυτό τής σημερινής Ελλάδας, εκτιμάται ότι είχαν στο τραπέζι τους οι Κρητικοί πριν από μόλις 100 χρόνια, όπως επισημαίνει, η Αμερικανίδα ανθρωπολόγος και αρχαιολόγος Τζέρολιν Μόρισον (Jerolyn Morrison), η οποία τα τελευταία χρόνια ασχολείται με τη δημιουργία αντίγραφων των μινωϊκών σκευών μαγειρικής, που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη.

Συνταγή Γαλατόπιτας – Άμης, κατευθείαν από αρχαία Ελλάδα!!

Υλικά: 

Αρχαία Ελληνική συνταγή: Κυδώνια ψητά (με ή χωρίς γιαούρτι)!

Δοκιμάστε να φτιάξετε ένα αφροδισιακό γλυκό από την Αρχαία Ελλάδα, που έχει την πρωτοτυπία της ιδανικής εξισορρόπησης των γεύσεων!

Αρχαιοελληνική σαλάτα!

Περιγραφή
Πρέπει να την δοκιμάσετε. Μία από τις ωραιότερες σαλάτες.

Ένα αλλιώτικο γλυκό εμπνευσμένο από την αρχαία Ελλάδα!

ena-alliotiko-gliko-empnefsmeno-apo-tin-archea-ellada
Η συνταγή για το γάστριν είναι του σεφ Κώστα Βάσαλου, όπως το φαντάστηκε από τις περιγραφές του Αθήναιου στους «Δειπνοσοφιστές».
Το δημιούργησε στα πλαίσια της έρευνας του Κέντρου για τη Διάσωση και Διάδοση της Ελληνικής Γαστρονομίας «Αρχέστρατος».
Το γλυκό, όπως θα διαπιστώσετε φτιάχνοντάς το, έχει μεγάλο ενδιαφέρον και νοστιμιά…

Πως έφτιαχναν οι αρχαίοι Έλληνες τις φαγώσιμες ελιές

Του Φλωρεντινού
Κατασκευή εκλεκτών ελιών
Παίρνουμε μεγάλες ελιές, απείραχτες και μαζεμένες με το χέρι, τις χαρακώνουμε γύρω-γύρω με καλάμι κοφτερό και τις βάζουμε σε αγγείο καινούριο απίσσωτο. Από επάνω ρίχνουμε αλάτι καλά τριμμένο και αφού λιώσει το αλάτι τις βάζουμε σε άλλο αγγείο γεμάτομέλι, έτσι που το μέλι να βγαίνει από πάνω από τις ελιές. Αν δεν έχουμε μέλι τις βάζουμε κατά τον ίδιο τρόπο σε πετιμέζι μέσα στο οποίο έχουμε ανακατέψει και φύλλα κιτριάς. Μερικοί βάζουν μέσα και σπόρο από μάραθο και πιπέρι και σπόρο από σέλινο και άνηθοκαι έτσι γίνονται έκτακτες οι ελιές. Υπάρχουν όμως πολλοί που δεν τον ξέρουν τον τρόπο της κατασκευής των.

Εδέσματα και γαστριμαργικές συνταγές των Αρχαίων Ελλήνων


Στα γεύματα και στα δείπνα τα τραπέζια ήταν γεμάτα με ψωμί, με κρέατα και χορταρικά, κι ακόμη με ελιές, πίτες, γλυκίσματα και φρούτα. Φυσικά και με άφθονο κρασί. Από τα όσπρια, γνωστά στους αρχαίους ήταν τα φασόλια, οι φακές, τα ρεβίθια (που τα προτιμούσανε ψημένα), τα μπιζέλια και τα κουκιά, που τα 'τρωγαν, συνήθως, σε πουρέ (έτνος). Για το έτνος, δηλαδή τη σημερινή φάβα, ξετρελαινόταν ο Ηρακλής, και ο Αριστοφάνης δεν χάνει την ευκαιρία να τον σατιρίσει:


Ήρθες, αγαπητέ Ηρακλή; Πέρασε μέσα.
Η Περσεφόνη μόλις έμαθε ότι έφτασες,
αμέσως βάλθηκε να ζυμώνει καρβέλια,
έβαλε δυο τρεις χύτρες στη φωτιά
με όσπρια τριμμένα και φάβα, και στη θράκα
ένα ολάκερο βόδι • ψήνει ακόμη
γλυκά και πίτες. Μα πέρασε μέσα.
                  («Βάτραχοι» 503-507)

Τί εμπορεύονταν οι Έλληνες στην Αρχαιότητα

Λονδίνο
Τα αγγεία που ανασύρονται από αρχαία ελληνικά ναυάγια τελικά δεν χρησιμοποιούνταν μόνο για τη μεταφορά κρασιού και ελαιόλαδου, όπως συχνά υποθέτουν οι αρχαιολόγοι. Γενετικές αναλύσεις σε αμφορείς που φυλάσσονται στην Αθήνα αποκαλύπτουν ότι οι αρχαίοι Έλληνες εμπορεύονταν πολλά άλλα προϊόντα, από καρύδια και όσπρια μέχρι τζίντζερ.

Ο Μπρένταν Φόλεϊ, αρχαιολόγος του Ωκεανογραφικού Ινστιτούτου του Γούντς Χολ στη Μασαχουσέτη, έβρισκε παράξενο το γεγονός ότι στην επιστημονική βιβλιογραφία υπήρχαν αναφορές μόνο για κρασί στους αμφορείς.

Σε 27 παλαιότερες δημοσιεύσεις που επανεξέτασε ο Φόλεϊ, οι οποίες αναφερόταν σε συνολικά 5.860 αμφορείς, οι συγγραφείς θεωρούσαν ότι το περιεχόμενο ήταν κρασί στο 95% των περιπτώσεων.

Η αλήθεια είναι ότι, από τους χιλιάδες αμφορείς που έχουν ανασυρθεί μέχρι σήμερα στη Μεσόγειο, οι περισσότεροι ήταν άδειοι, και μόνο λίγοι περιείχαν ίχνη τροφών, όπως κουκούτσια ελιάς ή ψαροκόκαλα.

Βρήκαν αρχαία ταβέρνα στην Αδριανού στην Αθήνα


Αν ενοχλούν σήμερα οι ομπρέλες και τα τραπεζοκαθίσματα των καφέ-εστιατορίων στην οδό Αδριανού που βλέπει στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Αγοράς, μόλις ανακαλύφθηκε πως και οι αρχαίοι είχαν αυτή την κακή συνήθεια.

Χρησιμοποιούσαν στην Οδό των Παναθηναίων και συγκεριμένα στη βορειοδυτική γωνία της Αγοράς, υφασμάτινες σκιάδες και ίσως να στήνονταν και κερκίδες θεατών για την παρακολούθηση μεγάλων εορτών (μήπως των Παναθηναίων;). Σ'αυτό το συμπέρασμα οδηγούν ίχνη από οπές πασσάλων που βρέθηκαν από την Αμερικάνικη Αρχαιολογική Σχολή στο σημείο αυτό.

Οι πάσσαλοι ίσως χρησίμευαν για περισχοίνισμα χώρου διαστάσεων 12μ.χ15μ. κατά την κλασική και ελληνιστική περίοδο, ενώ σε μερικούς από τους πασσάλους ίσως στερεώνονταν και ικρία που πιθανώς συγκρατούσαν υφασμάτινες κατασκευές για σκίαση, σύμφωνα με την έκθεση του επικεφαλής των ανασκαφών Τζον Μακ Καμπ.

Αρχαιοελληνική Σαλάτα με Πλιγούρι Φέτα και Ρόδια

Βάζουμε το πλιγούρι σε ένα μπολ, με 2 φλιτζάνια νερό, να μουλιάσει για 3 ώρες τουλάχιστον και αφαιρούμε τυχόν επιπλέοντα αντικείμενα (πετραδάκια κ.α.). Στραγγίζουμε καλά.

Κόβουμε το ρόδι στη μέση και με ένα κουτάλι αφαιρούμε τους σπόρους από το ένα μισό ενώ παίρνουμε το χυμό από το άλλο μισό.

Καθαρίζουμε, πλένουμε το κρεμμύδι, τον άνηθο και τα ψιλοκόβουμε. Σε ένα γουδί σπάμε τα καρύδια.

Προσθέτουμε στο πλιγούρι τους σπόρους από το ρόδι, τα καρύδια, το κρεμμύδι, τον άνηθο, τη φέτα θρυμματισμένη και ανακατεύουμε. Προσθέτουμε όσο αλάτι και πιπέρι θέλουμε.

Ταυτόχρονα φτιάχνουμε το ντρέσινγκ βάζοντας όλα τα υλικά του σε ένα μπολ και ανακατεύοντας με ένα σύρμα χειρός.

Προσθέτουμε στο πλιγούρι το ντρέσινκ και ανακατεύουμε. Ξαναδοκιμάζουμε τα καρυκεύματα.

Σερβίρουμε σε ίσιο πιάτο και πασπαλίζουμε με καρύδια και ρόδια για ωραία παρουσίαση.

Καλή σας όρεξη...
http://www.thefoodproject.gr

Συστατικά

(για 4 άτομα)
  • 1 φλιτζ. πλιγούρι
  • 1 ρόδι ώριμο
  • 1 κ. σούπας καρύδια
  • 3-4 κρεμμυδάκια φρέσκα
  • 1/8 ματσάκι άνηθο
  • 70γρ. τυρί φέτα
για το ντρέσινγκ:
  • 2 κ. σούπας ελαιόλαδο
  • 1 κ. σούπας πετιμέζι
  • 2 κ. σούπας χυμό ροδιού
  • αλάτι χοντρό
  • πιπέρι φρέσκο

Credits

Κείμενο: Ρήγας Ρηγόπουλος
Φωτογραφία: Ζέτα Παπαϊωάννου
Food Styling: Ρήγας Ρηγόπουλος

Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου 2017

Ποικιλία Λαχανικών από τους Δειπνοσοφιστές

Προετοιμάζουμε το χώρο εργασίας.

Καθαρίζουμε και πλένουμε τα λαχανικά. Κόβουμε τα κολοκύθια σε χοντρές φέτες, το μαρούλι με τα χέρια σε μεγάλα κομμάτια, τα κρεμμυδάκια, το αγγούρι σε χοντρές λωρίδες, τα ραπανάκια στη μέση και τη ρόκα χοντροκομμένη.

Βράζουμε σε κοχλάζον αλατισμένο νερό τα κολοκυθάκια για 4-5 λεπτά, αποσύρουμε.

Τα βάζουμε όλα σε μία σαλατιέρα, προσθέτουμε αλάτι, το λάδι, το ξύδι και το παπαρουνόσπορο.

Καλή σας όρεξη...

Συστατικά

(για 4 άτομα)
  • 4 κολοκύθια
  • 1 μαρούλι
  • 1 αγγούρι
  • 4 φρ. κρεμμύδια
  • 5 ραπανάκια
  • 1 ρόκα
  • 1 κ. γλυκού παπαρουνόσπορο
  • αλάτι χοντρό
  • 40 ml. ελαιόλαδο
  • 40 ml. ξύδι

Credits

Κείμενο: Ρήγας Ρηγόπουλος

Μοσχαρίσια Φιλετίνια με Αρχαιοελληνική Σάλτσα Οξύμελι

Προετοιμάζουμε το χώρο εργασίας.

Ξεκινάμε φτιάχνοντας το πουρέ. Δείτε σχετική συνταγή.

Κατόπιν κάνουμε τη αρχαιοελληνική σάλτσα οξύμελι: βάζουμε όλα τα υλικά σε μία κατσαρόλα  και τα αφήνουμε να πάρουν μία καλή βράση.  Αφαιρούμε και κρατάμε στην άκρη.

Η διατροφή στην Αρχαία Ελλάδα μέχρι την εποχή του Ομήρου

Οι γνώσεις μας για την διατροφή μέχρι την εποχή του Όμηρου ποικίλουν. Εμείς για αυτή την έρευνα χρησιμοποιήσαμε αναφορές από ευρύματα σε παλαιολιθικές και νεολιθικές θέσεις, μελέτες αρχαιολόγων και ευρευνητών, μελέτες πανεπιστημίων καθώς και τα έργα του Ομήρου. 

Όσον αφορά τον Όμηρο και τα έργα του θα πάρουμε σαν δεδομένα τα εξής:
  1. Ο Όμηρος έζησε περί το 900 π.Χ.
  2. Έγραψε για τον Τρωϊκό πόλεμο που έγινε περίπου 400 χρόνια πριν από την εποχή του.
  3. Συνδύασε τη διατροφή της εποχής που έζησε, με τις ραψωδίες που άκουσε και έμαθε όταν ήταν νεότερος.
Άρα πιστεύω πως όταν αναφέρετε στη διατροφή κατά των Τρωϊκό πόλεμο υπάρχουν και πολλά στοιχεία της εποχής που έζησε.

Τα παλαιότερα ευρήματα που έχουμε για τον ελλαδικό χώρο είναι σπόροι που χρονολογούνται μεταξύ 11.000 π.Χ και 7.300 π.Χ και μας δείχνουν μία χρήση άγριων τότε φυτών όπως κριθάρι, βρώμη, φακή και μπιζέλια ενώ ταυτόχρονα αξιοποιούσαν και είδη άγριων ζώων όπως κατσίκια, βοοειδή, λαγούς κ.α.

ΜΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΛΗ ΑΝΑΚΑΛΥΦΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΚΙΝA

Ὁ ἀμφορέας αὐτὸς βρέθηκε στὴν πόλη Νίγια κάπου 640 χιλιόμετρα νοτιοανατολικὰ τῆς πόλης Kashgar τὸ 1993.
 Ὁ Βρετανὸς ἐξερευνητὴς σὲρ  Ὄρελ Στέιν, περιδιαβάζοντας τὴν Κίνα τὸ 1903 (106 χρόνια πρὶν) ἄκουσε ἀπὸ Κινέζους χωρικοὺς γιὰ τὴν ὕπαρξη μιᾶς ἀρχαίας ἑλληνικῆς πόλης κάτω ἀπὸ μεγάλους ἀμμόλοφους.
 Ἕνα δημοσίευμα αὐστραλιανῆς ἐφημερίδας τάραξε τὰ ἱστορικὰ ὕδατα, τὰ πρῶτα χρόνια τῆς δεκαετίας τοῦ 1990.

Ο ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΑΙΣΧΟΥΣ!

Διευρύνονται τα επεκτατικά σχέδια της Τουρκίας, καθώς εκτός από νησίδες και βραχονησίδες του Ανατολικού Αιγαίου, που κατά καιρούς έχει αμφισβητήσει την ελληνική κυριαρχία τους, τώρα επεκτείνεται στη Βόρεια Ελλάδα, στη Θεσσαλονίκη, και φυσικά σε ολόκληρη την Κύπρο!
 Αυτό το απίστευτο και ίσως αληθινό, αν πιστέψουμε τον χάρτη που παρουσίασε η διαδικτυακή εφημερίδα «Μιλιέτ», για δύο τρία λεπτά με τίτλο «Οικονομικά μεγάλη Τουρκία», ο οποίος περιλαμβάνει ως τουρκική επικράτεια ολόκληρη την Κύπρο, τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα. Ο συγκεκριμένος χάρτης δεν είναι καινούργιος. Εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην έντυπη έκδοση της τουρκικής εφημερίδας «Μιλιέτ» στις 23 Μαρτίου και επαναλήφθηκε πριν από λίγες ημέρες για μικρό χρονικό διάστημα, συγκεκριμένα για περίπου δύο με τρία λεπτά, αλλά αυτή τη φορά στη διαδικτυακή έκδοση της εφημερίδας, και αποσύρθηκε. Στην έντυπη έκδοσή της συνόδευσε τον χάρτη με τον τίτλο «Η Μεγάλη Τουρκία» και το σχετικό άρθρο, που δημοσίευσε έκανε λόγο για αναβίωση του παλαιού κεμαλικού σχεδίου από τις βόρειες περιοχές της Συρίας ως και τη Θεσσαλονίκη.

Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2017

ΟΙ ΠΑΡΕΛΑΣΕΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΤΑΤΗ ΣΥΝΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ

Εὐάγγελου Στ. Πονηροῦ
Δρ Θ., Μ.Φ
Α. Δημιουργοῦν στ΄ ἀλήθεια οἱ παρελάσεις πρόβλημα;
Κάποιους ἐνοχλεῖ ὁ θεσμός τῶν παρελάσεων, τόσο κατὰ τὶς δύο μεγάλες πανελλήνιες, ὅσο καὶ κατὰ τὶς τοπικές ἐθνικές μας ἐπετείους. Γιὰ τὴν πλειοψηφία τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ δὲν τίθεται τέτοιο θέμα, τὸ αἴτημα ἀπαγορεύσεως τῶν παρελάσεων προέρχεται ἀπὸ ἐλάχιστα ἄτομα. Ὅμως καὶ σ΄ αὐτὴν τὴν περίπτωση, ὅπως καὶ σὲ πλεῖστες ὅσες ἄλλες στὴ χώρα μας, ἐφαρμόζεται ἡ πασίγνωστη τακτική: «φωνάζουμε πολύ, γιὰ νὰ φαινόμαστε πολλοί».

ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΙ-ΙΑΤΡΙΚΟΙ ΟΡΟΙ ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ (8ος αἰ. π. Χ.)

Ἀθανασίου Ἰω. Ἀντωνίου
Ἐπ. καθηγητοῦ Πανεπιστημίου-Ἱστορικοῦ
Εἰσαγωγικὰ
Ἡ γλῶσσα τοῦ Ὁμήρου συνδέεται ἀναπόσπαστα μὲ τὴν Ἑλλάδα καὶ ἡ Ἑλλάδα μὲ τὴν γλῶσσα καὶ τὸν πολιτισμό. Εἶναι ἀναμφίβολα τὸ μέγιστο πολιτιστικὸ ἀγαθὸ ἡ γλώσσα, ὅσο κι ἂν αὐτὸ σήμερα δὲν τὸ κατανοοῦμε. Ἐν τούτοις οἱ λίγοι μποροῦν νὰ τὸ καταλάβουν. Καὶ αὐτὴ ἡ γενικὴ ἀρχὴ ἰσχύει γιὰ ὅλες τὶς γλῶσσες, ὅσο φτωχὲς κι ἂν εἶναι αὐτές, τὸ ἴδιο ἰσχύει κατὰ μείζονα λόγο γιὰ τὴν ἑλληνικὴ – ἐθνική μας γλῶσσα, ἡ ὁποία τὸν τελευταῖο καιρὸ ἔχει συρρικνωθεῖ καὶ ἔχει φτωχύνει, ὅσο κι ἂν αὐτὸ δὲν θέλουμε νὰ τὸ παραδεχτοῦμε. Καὶ βέβαια ἡ ἑλληνικὴ γλώσσα εἶναι πολὺ πλούσια σὲ λεξιλόγιο, ὅσο καὶ παλιά, ἀφοῦ μάλιστα οἱ ἀπαρχὲς τῆς ἀνάγονται στὰ 2500 μὲ 3000 χρόνια πρὸ Χριστοῦ, λαμβάνοντας ὑπ’ ὄψιν μας τὴν ἀποκρυπτογράφηση καὶ ἀνάγνωση τῆς Γραμμικῆς Γραφῆς Β΄ (Linear B) ποὺ ἀπέδειξε ὅτι ἡ γραφὴ αὐτὴ εἶναι γνήσια ἑλληνική.

Η γλώσσα των αρχαίων Μακεδόνων

Ἰωάννη Παπαλαζάρου ἐκπαιδευτικοῦ
Οἱ Ἀρχαῖοι Μακεδόνες, ὅπως παραδέχονται σοβαροὶ καὶ ἀντικειμενικοὶ ἱστορικοὶ ἐρευνητές, ἦταν μία ἀπὸ τὶς ἀρχαιότερες ἑλληνικὲς φυλές, μὲ ἰδιαίτερη γλωσσική, διαλεκτολογικὴ συγγένεια πρὸς τοὺς Αἰολεῖς καὶ Δωριεῖς. Ὁ μεγάλος ἐπικὸς ποιητὴς Ἡσίοδος, ἀναζητώντας τὶς ρίζες τῶν πρωτοελληνικῶν φύλων, θεωρεῖ τοὺς Μάγνητα καὶ Μακεδόνα ὡς ἀδελφούς, υἱοὺς τοῦ Δία καὶ τῆς Θυΐας (θυγατέρας τοῦ Ἕλληνα καὶ ἐγγονῆς τοῦ Δευκαλίωνα) καὶ τὰ ἀντίστοιχα φῦλα ποὺ προέκυψαν, τοὺς Μάγνητες καὶ τοὺς Μακεδόνες, ὡς στενὰ συγγενικά. Ἡ ὀνομασία τους ἔχει τὴν κοινὴ ρίζα μακποὺ ἔχει σχέση μὲ τὸ μῆκος ἢ τὸ ὕψος.