Πέμπτη 15 Ιανουαρίου 2015

Μια ιστορική αναδρομή στις προεκλογικές αφίσες της Ελλάδας

Τι είναι η αφίσα; Προέρχεται από το λατινικό affixus που σημαίνει επικολλημένος, συνδεδεμένο. Είναι ένα επικοινωνιακό μέσο και παράλληλα πηγή ιστορικών πληροφοριών. Ιδιαίτερα στην εξέλιξη της πολιτικής ιστορίας του τόπου μας, η πολιτική αφίσα ακολουθεί δίπλα δίπλα.
Σύμμαχος της αφίσας είναι και αφισοκολλητής, συνήθως θερμόαιμος οπαδός του κάθε κόμματος. Ιστορικά τοποθετούνταν σε χώρους όπου σύχναζαν άνθρωποι όπως τα καφενεία, πολυσύχναστους δρόμους, ήταν αναρτημένες σε γαϊδούρια και μετέπειτα σε αυτοκίνητα.
Η πρώτη πολιτική αφίσα εμφανίστηκε το 1850 από τους επτανήσιους Ριζοσπάστες
eptanisioi1Στην περίοδο μέχρι τον εμφύλιο πόλεμο, στις αφίσες παρατηρείται η συμβολική εικόνα, τα έντονα χρώματα και τα συνθήματα. Η προπαγάνδα είναι εμφανής, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις των δημοψηφισμάτων.
life_elect46drosos1946_a_01946bΑπό την δεκαετία του 1950 και μετά αρχίζουν να δημιουργούνται αφίσες πιο στοχευμένες, με τις προσωπογραφίες να συνεχίσουν να έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο και με καυστικά σχόλια
duo…και οι δρόμοι συνεχίζουν να πλημμυρίζουν από αφίσες.athina_1950
Δεν έλειπαν και αυτές της αντίστασης στην εξουσία.
rigassΗ επταετία της δικτατορίας και η εξέγερση του πολυτεχνείου απέδειξαν τη σημασία της πολιτικής αφίσας.
Στις εκλογές του 1974 εμφανίζεται η ιστορική αφίσα του Καραμανλή, που υιοθετήθηκε ως ο μαχητή της Ελλάδας.
1974_dtaΜετά το 1974 παρατηρήθηκε έκρηξη των πολιτικών αφισών εφόσον έγινε και ηνομιμοποίηση των πολιτικών κομμάτων. Ο ιδεολογικός χαρακτήρας των κομμάτων είναι εμφανής στις αφίσες τους.
1977a1977d_0Και φυσικά οι αφίσες των δύο μεγάλων κομμάτων.
1977buntitled1977gΤην δεκαετία του 1980 η πολιτική διαφήμιση επηρεάστηκε πολύ από την είσοδο της τηλεόρασης. Τότε εγκαταλείπεται η ζωγραφική στις αφίσες και εγκαινιάζεται η χρήση του φωτομοντάζ. Εκείνη τη δεκαετία εμφανίζονται πολλές καινούργιες διαφημιστικές εταιρίες στον ελλαδικό χώρο.
1980aaaΟι αφίσες πλέον χρησιμοποιούν σλόγκαν κομματικά και φωτογραφίες.
paok_1982pasokk1981Τα χρώματα είναι προσεγμένα και τα μηνύματα που περνάνε είναι καλά σχεδιασμένα καθώς το προϊόν που πουλάνε οι εταιρείες διαφήμισης είναι οι πολίτικοι. Το λογότυπο του κάθε κόμματος γίνεται η μάρκα της «εταιρείας κόμματος».
kkeeeeeeeeeee_0Μετά το 1985 ξεκινάει ο «πόλεμος» των δύο μεγάλων κομμάτων όπως φαίνεται και στις παρακάτω αφίσες.
pasoknd891981vs1989pasoknd1985padoooknd1985_0Και συνεχίζοντας την δεκαετία του 1980, εμφανίζεται η πολυφωνία και στις αφίσες καθώς γίνονται κι προσπάθειες να επηρεαστεί ο «μεσαίος χώρος».
kommata89Μετά το πέρας των εκλογών, οι πολιτικές αφίσες χάνουν τον επικοινωνιακό τους ρόλο και γίνονται έρμαιο της ιστορίας και των … οδοκαθαριστών. Το 2000 είναι το έτος θανάτους της πολιτικής αφίσας εν μέρη γιατί βάση νόμου απαγορεύεται η ανάρτησή τους. [Πηγές: Εφημερίδα Έθνος, Ένθετο Επτά Ημέρες της Καθημερινής (Απρίλιος 2000),sansimera.gr, σκίτσο: Ορνεράκης, επιμέλεια: Χαρά Μαυρομάτη, ekriti.gr,

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου